تولید محتوا و مراحل آن برای سایت
تولید محتوا و مراحل آن برای سایت.
هر محتوایی پادشاه نیست.
جمله محتوا پادشاه است را همه شنیده ایم.
اما به نظرم هر محتوایی پادشاه نیست.
کمیت و کیفیت به یک اندازه مهم هستند.
رسیدن به کیفیت بالا در کنار کمیت با اهمیت است.
۶ مرحله تولید محتوا
۱- ماجرا نویسی
بنده معتقدم نوشتن ماجراهای شخصی و داستانگویی بخش مهمی در تولید محتوا است.
تجربه ای که به مقاله تبدیل شود بسیار با ارزش است.
بیان تجربه های شخصی، دغدغه هات، خاطرات وچالش ها در ماجرا نویسی بسیار تاثیر گذار است..
۲- نگاه تحلیلی
تحلیل شخصی و ارائه نظر نویسنده در یک مقوله خاص بسیار مهم است. صرف انتقال نظرات دیگران جایگاه نویسنده را در نظر خواننده تضعیف می کند.
ناقل صرف کتابها و مقالات نباشیم.
نکته مهم دیگر اینکه هیچ کسی کامل نیست . مواظب باشیم از افراد بت نسازیم.
۳- جذابیت
جذابیت و روان بودن رکن اصلی محتواست. کم حوصلگی خوانندگان در دنیای امروز را باید در نظر گرفت.
راه بالا بردن جذابیت در محتوا:
استفاده از واژگان جذاب
قرار د ادن عکس و فیلم
استفاده از طنز و لحن جذاب
ارائه خود واقعی در نوشته ها
عدم استفاده از تیتر های کلیشه ای
توضیحات نویسنده کتاب جامعه خودمانی:
اعتراف میکنم، روزی که «جامعهشناسی خودمانی» را پاکنویس شده تحویل ناشر دادم، به تنها موردی که فکر نمیکردم این بود که دفعات چاپ کتاب به ارقام دورقمی برسد… من نه حرفهٔ اصلیام نویسندگی بود و نه تخصصام بررسی مسائل اجتماعی،… و نه مهمتر از همه اسرار مگویی را فاش کرده بودم. ولی از کتاب استقبال شد. چرا؟ و سوال اصلی برای خودم هم همین شد که واقعاً چرا؟ تا این که بالاخره تأمل در این پرسش به پیدایی پاسخی نسبی انجامید:
طبق روال همیشگیام کوتاه میکنم و خلاصه میگویم؛ به نظرم مهمترین دلیل موفقیت کتاب «سخن دل» بودن پیام بود که لاجرم باید «بر دل» مینشست.
ببینید، من هم مثل تعداد اندکی از شما عزیزان در طول زندگیام کم وبیش دروغهایی گفتهام. حالا کم یا زیادش بماند.
مسئولیتش را خودم میپذیرم، اما قطعاً میدانم که «قدیس» نیستم. سوای این توضیح صادقانه که ادا کردم.
بدانید که در تمامی طول نوشتن «جامعهشناسی خودمانی» تمام کوششم را به کار بردم تا کوچکترین انحرافی از باورهایم، حالا چه اجتماعی و چه فکری، نداشته باشم.
پس، اگر حتّی نیشی هم در این راه زدهام، اطمینان داشته باشید این نیش را نه از بهر کین و بهقصد دلخنکی خودم و یا دلخوشی خوانندهام، بلکه بیشتر با امید به این که این نیش بتواند در حد سوزشی که هر تزریق آمپولی برای بهبود بیمار ایجاد میکند مفیدِ فایده باشد؛ همین و همین، و نه چیز دیگر.
چه اگر من و شما قصد اصلاحی داریم، قصد علاجی داریم، باید بیماری و میکروب آن را هدف بگیریم و نه خود بیمار را.
۴-نیاز مخاطب
مطالب ارائه شده حتما در راستای نیاز مخاطب شما باشد..
برطرف کردن نیاز مخاطب یکی از رازهای جادویی تولید محتوا است.
و حالا راه های نیازسنجی مخاطب:
۱-خود را به جای مخاطب قرار دهید
۲- سعی کنید با پرسیدن سوال از نیاز مخاطب مطلع شوید.
۳-آزمونوخطا با استفاده از تولید محتوای مداوم .
۵- صحت، اعتبار، سندیت
از درستی محتوای ارائه شده اطمینان کامل داشته باشید.
۶- آگاهی
بعد از نوشتن ماجرا و ارائه داستان ، جذابیت و اعتبارش نوبت آگاهی است.
محتوا باید برای مخاطب دستاورد ارزشمندی داشته باشد.