برند چیست؟ تعریف برند و برندسازی و مدیریت برند
برند یعنی یک نام، عبارت، نشانه یا علامت یا ترکیبی از اینها که با هدف متمایز کردن یک کالا یا خدمت از سایر کالاها و خدمات یک فروشنده یا برای ایجاد تمایز میان کالا و خدمت یک فروشنده با کالا و خدمات سایر فروشندگان به کار گرفته شود.
این تعریف انجمن بازاریابی آمریکا از برند است که به نظر یکی از تعاریف خلاصه و مفید برند می باشدو ما به این تعریف ساده و کاربردی بسنده می کنیم.
واژهها و اصطلاحات زیادی به این تعریف افزوده شده است وهر کس به سلیقه خود، تعریفی از برند و برندسازی ارائه کرده است.
نگاه های مختلف در تعریف برند
مسئله مهم برای تعریف برند این است که ما از چه دیدگاهی به تعریف برند بپردازیم.
در ادامه به چند دیدگاه رایج در خصوص برند اشاره می کنیم.
برند را دارایی بدانیم.
برند به بخشی از داراییها تبدیل میشود و درقیمت گذاری کسب و کار، مورد توجه قرار میگیرد.
برند ما ،هویت ما است.
برند بخشی از هویت کل کسب و کار را شکل میدهد. برند متناسب با هویت ایجاد شده و توسعه می یابد.
برند تداعی کننده برای مصرف کننده.
مصرف کننده، با دیدن و شنیدن نشانههای مرتبط با برند، چه چیزهایی برایش تداعی میشود.
شخصیت برند ما چگونه است؟
چه شخصیتی را میتوان به برند ما نسبت داد؟هر صفتی که به انسان نسبت داده می شود ، در مورد یک برند هم به کار میرود.
رابطه برند ما با مشتری چگونه است؟
همانند رابطه انسانها با یکدیگر ، رابطه مشتری با برند خود را توضیح دهید.
جایگاه اجتماعی برند ما کجاست؟
مشاهده سلبریتی ها با برند های لوکس برای همه ما عادی شده است . برندهای لوکس دنیا به بخشی از فرهنگ مصرف افراد با طبقه اجتماعی بالا تبدیل شدهاند.
هر صاحب کسب و کار که بتواند از برند خود به عنوان ابزاری برای ایجاد هویت جمعی قدرتمندتر، استفاده کند نه ابزاری برای فروش بیشتر، ثروت پایدار و بلند مدتی را برای خود به همراه خواهد داشت.
خواندن این نوشته را به شما توصیه می کنم : برند شخصی