تمرکز کاری برای پیروزی در میدان رقابت

تمرکز کاری برای پیروزی در میدان رقابت
focus

 

تمرکز کاری برای پیروزی در میدان رقابت یکی از مهمترین استراتژی های صاحب هر کسب و کار است.

استراتژی تمرکز یا Focused Strategy  یکی از مدل های استراتژی مایکل پورتر است.

معنی این استراتژی این است  که ابتدا یک یا چند بخش مشخص از بازار را انتخاب کنید و سپس، در آن بخش به سراغ استراتژی تمایز  بروید.

استراتژی تمرکز یعنی از بلندپروازی‌های غیرمنطقی دوری کنید.

بسیاری از مدیران کسب و کارها، موفقیت را بر اساس بزرگی کسب و کار تعریف می‌کنند.

رویای آن‌ها این است که روزی پادشاه  صنعتِ خود شوند .

مثلا آرزوی صاحب یک وب سایت  این است که روزی مالک یک روزنامه‌ی صبح‌گاهی، یک شبکه‌ی خبری رادیویی، یک شبکه‌ی خصوصی تلویزیونی و یک مدرسه‌ی آموزش خبرنگاری شود.

البته نمی توان منکر این شد که این آرزوها دست نیافتنی هستند.

اما سوال مهم این است :

آیا هم اکنون در فعالیت فعلی خود،  توانسته‌اید ممتاز باشید؟

یا بدون داشتن جایگاه در فعالیت فعلی، صرفاً به دنبال گسترش قلمروتان هستید؟

بزرگترین شاخص کلیدی عملکرد در هر کسب و کار سودآوری است .

ممکن است به نفع شما باشد به جای گسترش قلمرو، روی یک یا چند بخش خاص از کارتان در بازار هدف متمرکز بمانید و با جایگاه یابی درست و حرفه‌ای، به سود آوری برسید.

استراتژی تمرکز از مرز بندی به دور رویاهایمان شروع می شود.

حفظ جایگاه فعلی ، رشد تدریجی و افزایش سود را به گسترش قلمرو ترجیح دهیم.

باید یک یا چند بخش را انتخاب کرده و روی آن‌ها متمرکز شوید.

تمرکز جغرافیایی

قلمرو جغرافیایی مشخصی را برای شروع انتخاب کنید.

تمرکز بر اساس کانال دسترسی

از یک کانال واحد برای دسترسی مشتری به خدمات خود استفاده کنید.

تمرکز بر اساس فاکتورهای دموگرافیک

مثال : آموزش‌های ما صرفاً برای کسانی است که اکنون در پی قبولی در آزمون وکالت هستند.

تمرکز بر اساس علاقه و سلیقه‌ی مشتریان

رسانه‌ی ما صرفاً بر ارائه‌ی اخبار تجارت متمرکز است.

مخاطبان ما تجار هستند و خبرهای آن را دنبال می‌کنند. بنابراین سراغ خبرهای حوزه‌های دیگر نمی‌رویم.

بدنبال این باشید تا یک هویت تازه و منحصر‌به‌فرد خلق کنید.

شما خواهید توانست از میدان سنگین رقابت با سایر رقبا فاصله بگیرید.

یک فروشگاه لوازم شکار را در نظر بگیرید که تمامی ابزار های شکار را می فروشد.

فروشگاه دیگری را در نظر بگیرید که صرفا بر روی فروش صید ماهی تمرکز کرده است.

شما برای خرید تور ماهیگیری سراغ کدامیک می روید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا