تجارت الکترونیک و حباب موفقیت
تجارت الکترونیک بسیاری را به این فکر انداخته که به راحتی می توان با انتقال کسب و کار به حوزه دیجیتال ره صد ساله را یک شبه رفت.
دلایل بسیاری برای این تفکر وجود دارد که در اینجا به اختصار به چند دلیل اشاره می کنم.
۱– هزینهی اولیه راه اندازی کسب و کار در حوزه تجارت الکترونیک، عموماً در مقایسه با کسب و کارهای فیزیکی بسیار پایین است.
در مقایسه با راه اندازی یک فروشگاه فیزیکی ، هزینه های کسب و کار مجازی بسیار پایین است .
این هزینهی کم باعث میشود افراد ترغیب شوند بدون بررسیهای کافی و تحلیل بازار و طراحی مدل کسب و کار، فعالیت خود را در دنیای مجازی آغاز کنند.
۲– کسانی که به حوزه تجارت الکترونیک علاقمند هستند در بسیاری از اوقات، بیشتر از استراتژی بر روی تکنیک تمرکز میکنند.
تصور می شود به خدمت گرفتن توانمندترین برنامه نویسان و شرکتهای طراحی وب، به معنیبه خدمت گرفتن بازار مشتریان است.
۳– در حوزه تجارت الکترونیک، تمرکزی شدید و غیرقابل توجیه روی اعداد و رتبهها وجود دارد.
همه هر روز در تلاش برای بهبود رتبهی الکسا هستند. تلاش هر روز در برای جذب بیشترین تعداد بازدیدکنندگان هستند.
میکوشند با استفاده از تکنیکهای بهینه سازی رتبه در موتورهای جستجو موقعیت بهتری را کسب کنند.
تلاش میکنند تعداد دقیقهها و ثانیههای نگه داشتن بیشتر مخاطب در سایت را افزایش دهند.
به همین دلیل، بسیاری از شرکتها، هزینههای سنگین برای بازاریابی و جذب مشتری میپردازند .
آنها قبل از اینکه توانمندیهای خود را ایجاد نموده و توسعه دهند، به فکر ایجاد پایگاهی برای خود در حوزه تجارت الکترونیک هستند.
غافل از اینکه هر یک بازدید بیشتر، هزینه دارد و هدف فعالیت در فضای آنلاین، صرفاً افزایش سریع تعداد مشتریان و یا مخاطبان نیست.
بلکه توسعهی تدریجی و پایدار یک بستر برای فعالیتهای اقتصادی الکترونیک است.
۴– ساده اندیشی، در فضای آنلاین بسیار رواج دارد.
هنوز هم بسیاری از مردم، فکر میکنند بالا بودن رتبه در موتورهای جستجو، «صرفاً» حاصل یک تکنیک است .
هر وقت برای خریدن یک خدمت مشتری وجود داشته باشد، قطعاً فروشندهی آن خدمت نیز وجود خواهد داشت.
کسانی هستند که حاضرند صورت مسئله را برای ما سادهتر از واقعیت بیرونی، تحلیل و تصویر کنند .
آنها ما را به سرمایهگذاریهای قابل توجه در حوزههای تکنیکی تجارت الکترونیک ترغیب می کنند.
پرهیز از اطمینان صرف به خدمات دهندگان
کمتر کسی به شما خواهد گفت که محتوا و مخاطب برای بهبود رتبه جستجو ضروری است و تکنیک تنها یک ظرف است که اگر خالی باشد، به کار کسی نمیآید.
ضمن اینکه همانطور که در مورد سوم گفتیم، رتبه در موتورهای جستجو هم به خودی خود، هیچ معنای خاصی ندارد.
کسب و کار الکترونیک هم مانند هر کسب و کار دیگری به استراتژی کسب و کارو مدل کسب و کارنیاز دارد.
چند سوال که صاحب هر کسب و کار مجازی باید بداند.
مشتریان من از کجا میآیند؟
چرا به جای خرید از سوپرمارکت، از من خرید میکنند؟
چگونه میتوانم خودم را با سایر فعالان حوزهی آنلاین همتراز کرده یا موقعیت خود را بهبود ببخشم؟
از لحاظ استراتژیک به چه منابعی احتیاج دارم؟
منافع فقط هاست و برنامهنویس و تامین ترافیک نیست.
اینها و دهها سوال دیگر میتوانند در نهایت به تدوین استراتژی اثربخش و شکل گیری یک مدل کسب و کار پایدار، منجر شود.
باید دانست با افزودن e به لغت Business هرگز e-Business شکل نمیگیرد.
سرمایه گذاری بر روی یک پیشوند، کاری بسیار اشتباه است.
فکر و تحلیل و بودجه و منابع، اگر هست، باید صرف تدوین و اصلاح و اجرای یک مدل کسب و کار، مبتنی بر استراتژی واقعگرایانه و منطقی شود.
در نهایت سخت کوشی و پشتکار در مسیر درست است که ما را به موفقیت خواهد رساند.
مطالعه کتاب ست گادین به اسم این است بازاریابیThis Is Marketingرا به شما خواننده عزیز توصیه می کنم.